شمار کشته‌های فلسطینی در تظاهرات اخیر به ۱۹ تن رسید

شمار کشته‌های فلسطینی در تظاهرات اخیر به ۱۹ تن رسید

مرز غزه و اسرائیل
مرز غزه و اسرائیل

ا کشته شدن یک فلسطینی دیگر در تظاهرات مرزهای غزه با اسرائیل، شمار فلسطینیان کشته شده در آنچه که «راهپیمایی بازگشت میلیونی» نامیده‌اند، به هجده تن رسید؛ با افزوده شدن یک کشته کرانه باختری، شمار کل کشته‌ها از جمعه گذشته به نوزده تن افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی معان، بعدازظهر سه شنبه چهاردهم فروردین، احمد عمر عرفه، یک مرد ۲۵ ساله فلسطینی در دیرالبلح، شرق اردوگاه البریج در بخش مرکزی نواز غزه، با گلوله‌ای که به سینه او اصابت کرد، کشته شد.

پدر این کشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز مدعی شد که پسرش همراه با او، در فاصله پنجاه متری تا حفاظ مرزی ایستاده و تظاهرات می‌کرد.

در آن ساعت، تظاهراتی از سوی ده‌ها فلسطینی در نزدیکی مرز این منطقه با جنوب اسرائیل در جریان بود؛ اسرائیل گفته بود که فلسطینیان بسیاری با سنگ پرانی و آتش زدن لاستیک در چند نقطه دیرالبلح به مرز نزدیک شده و به اقدامات تحریک‌آمیز دست زدند.

در تظاهرات جمعه گذشته، همزمان با «روز زمین»، شانزده فلسطینی کشته شدند؛ یک مرد فلسطینی دیگر نیز ساعاتی پیش از آغاز دور تازه اقدامات اعتراضی، کشته شده بود.

مرد ۵۵ ساله، کشاورزی بود که میوه‌های خود را برای فروش به خان یونس می‌برد؛ اسرائیل گفته بود که در آن روز، افرادی «به طرزی مشکوک» به حصاره مرزی نزدیک شده بودند.

روز دوشنبه یکی از زخمی‌های تظاهرات جمعه بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستانی در غزه فوت کرد؛ بامداد سه شنبه نیز یک فلسطینی در نزدیکی نابلس در کرانه باختری کشته شد. اسرائیل تاکید کرد که این فلسطینی می‌خواست با خودرویش اسرائیلی‌هایی را که در انتظار اتوبوس بودند، زیر بگیرد.

همزمان، ارتش اسرائیل تایید کرد که جسد دو تن از کشته‌های غزه را در اختیار دارد؛ اسرائیل 

در تظاهرات جمعه گذشته بیش از ۱۴۰۰ تن، از جمله با گلوله حقیقی مجروح شدند؛ فلسطینیان مدعی هستند که از آن روز تاکنون، با افزایش سیصد تن دیگر بر شمار مجروحین، بیش از ۱۷۰۰ تن زخمی داشته‌اند.

به گزارش جروزالم پست، ریاض منصور، سفیر ناظر فلسطینی در سازمان ملل، سه شنبه در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی شد که اسرائیل در تظاهراتی که او آن را «مسالمت جویانه» توصیف کرد، سیاست «شلیک با هدف کشتن» را در پیش گرفت تا از تکرار تظاهرات جلوگیری کند.

از سویی دیدبان حقوق بشر نیز سه شنبه در بیانیه‌ای مقامات ارشد اسرائیل را متهم کرد که با تشویق ارتش این کشور به کاربرد آتش حقیقی در وضعیت ایجاد شده نقش داشته‌اند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که ناظران مرتبط با این نهاد با پزشکان بیمارستان‌های غزه که صدها مجروح تظاهرات روزهای گذشته را بستری کرده‌اند، گفت‌وگو کرده است.

 

آتش زدن لاستیک و به دست گرفتن آینه ظاهرا راهکارهایی از سوی تظاهرکنندگان فلسطینی برای ایجاد اختلال در دید تک تیراندازان اسرائیلی است.

فلسطینیان غزه می‌گویند که «راهپیمایی بازگشت میلیونی» جمعه آینده تکرار خواهد شد و تا «روز فاجعه» ادامه خواهد یافت.

فلسطینیان تاسیس اسرائیل در هفتاد سال پیش را برای خود نکبت می‌دانند؛ امسال سالروز تاسیس اسرائیل در بیست و پنجم اردیبهشت در حالی فرا می‌رسد که قرار است یک روز پیش از آن نیز، آمریکا رسما بعد از هفتاد سال، سفارت خود را از تل آویو به اورشلیم منتقل کند.

اسرائیل هر گونه «حق بازگشت» فلسطینیان را در مذاکرات صلح نیز قاطعانه رد می‌کند اما برای فلسطینیان «عوده» (بازگشت) یکی از آرمان‌های اصلی محسوب می‌شود.

 

 

Publié on 4 avril 2018 at 7:56  Commentaires fermés sur شمار کشته‌های فلسطینی در تظاهرات اخیر به ۱۹ تن رسید