پس از زلزله کرمانشاه انتقاد از مدیریت بحران بار دیگر در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت. بی‌اعتمادی به نهادهای مسئول و اعتقاد به ناکارآمدی دست‌اندرکاران مدیریت بحران، امدادرسانی خودجوش را در کانون توجه قرار داده است.

اقدامات « خودجوش » در غیاب مدیریت بحران

پس از زلزله کرمانشاه انتقاد از مدیریت بحران بار دیگر در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت. بی‌اعتمادی به نهادهای مسئول و اعتقاد به ناکارآمدی دست‌اندرکاران مدیریت بحران، امدادرسانی خودجوش را در کانون توجه قرار داده است.

 Spendenaktionen für die Erdbebenopfer in verschiedenen Städten Irans. (Mizan/A.Reza Abba)

از نخستین ساعات پس از زلزله کرمانشاه تصاویر زلزله‌زدگان در مضیقه منتشر شد و اخباری از کمبود اقلام اولیه؛ از چادر و پتو و خوراک و آب گرفته تا ملزومات بهداشتی زنان. تلاش برای تدارک مایحتاج زلزله‌زدگان و جنب‌وجوش برای یافتن راهی برای رساندن کمک‌ها به مناطق آسیب‌دیده به حدی در فضای مجازی پررنگ است که خبرهای مربوط به شمار قربانیان و عملیات امداد و نجات در عمل به حاشیه رانده شده است.

از نخستین ساعات پس از زلزله بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده فرهنگی، سیاسی و ورزشی برای جمع‌آوری کمک یا به‌طور شخصی دست به کار شده‌اند یا شماره حساب اعلام کرده‌اند.

اگر براتون مقدوره، هر تعداد غذای گرم که می تونید برای همراهان مصدومان زلزله، که در این آدرس اسکان یافته اند، ارسال کنید. « نیاز به کمک » در همین نزدیکی است… 

در میان انبوه اخبار و مواضع منتشرشده در فضای مجازی نوعی بی‌اعتمادی به نهادهای مسئول جلب توجه می‌کند؛ بی‌اعتمادی‌ای که بخشی از آن ناشی از نگاه منفی به برخی نهادها است. واکنش کاربران همچنین نشان می‌دهد که مشکلات موجود مربوط به برهه خاص یا دولت خاصی نیستند. به عنوان مثال کاربرانی از تجربه مشابه خود در زلزله بم یا آذربایجان نوشته‌اند.

دیشب که شماره حسابم رااعلام کردم‌ درخواب هم نمیدیدم‌بعداز۲۴ساعت به ۳۸۰میلیون تومان برسد.هنوز هم‌دربهت و حیرتم وباورم نمیشود.درعین حال اطمینان مردم شرمنده ام نمودو وادارم‌ کردکه فردا راهی کرمانشاه شوم تا کمک هایشان حتی الامکان درست و بجا هزینه شود.

مجموع واکنش‌ها به پدیده‌ای آشنا اشاره می‌کند که پس از اتفاقات مشابه همواره به موضوع بحث تبدیل می‌شود؛ پدیده‌ای به نام « مدیریت بحران » که از نگاه بسیاری از کاربران دنیای مجازی خود دچار بحران است.

سازمان مدیریت بحران (زیرمجموعه وزرات کشور جمهوری اسلامی) از نهادهای دولتی است که در این عرصه فعالیت می‌کند.

 این امدادگر هلال احمر ۲۷ نفر از خانواده و بستگان خود را در زلزله ازدست‌داده‌ . و خودش دفن کرده
و گلایه از نبود مدیریت بحرا

تصاویر آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو در تهران هنوز از خاطر پاک نشده؛ حادثه‌ای در قلب پایتخت ایران که در فضای مجازی سر و صدای بسیاری به پا کرد. این حادثه در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف بر تهران اتفاق افتاد.

در این دوره شهرداری تهران عزم خود را برای تأمین ملزومات دست‌کم مادی مدیریت بحران در تهران جزم کرد. اخبار مختلفی از ساخت سوله‌های بحران و پدهای نشست و برخاست هلی‌کوپتر منتشر شدند. در واقعه ساختمان پلاسکو که در مقیاس جغرافیایی بسیار کوچکی رخ داد هم اما سخن از ضعف « مدیریت » بحران به میان آمد.

P

بحران و مدیریت بحران

« اداره فدرال محافظت از شهروندان و امدادرسانی به هنگام فاجعه » در آلمان « بحران » را این‌گونه تعریف می‌کند: وضعیتی غیرعادی که در آن سلامت و امنیت افراد به خطر افتاده یا در معرض خطر قرار گرفته و این وضعیت را نمی‌توان با روش‌های سازماندهی معمول به حالت عادی برگرداند و باید به اقدامات سامان‌بخشی ویژ‌ه‌ای متوسل شد.

همین نهاد « مدیریت بحران » را هم این‌گونه شرح می‌دهد: مجموعه اقداماتی که با هدف پیشگیری از بحران، آمادگی در برابر بحران، تشخیص بحران و غلبه بر آن و همچنین اقداماتی که پس از بحران انجام می‌شوند.

بر این اساس، نهادهای دولتی و غیر دولتی باید شرایطی فراهم کنند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت به حالت عادی بازگردد و موقعیت زیر کنترل درآید. در تعریف « اداره فدرال محافظت از شهروندان و امدادرسانی به هنگام فاجعه » برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای درست، ضامن نتیجه‌بخشی اقدامات معرفی شده‌اند.

Publié on 16 novembre 2017 at 8:47  Commentaires fermés sur پس از زلزله کرمانشاه انتقاد از مدیریت بحران بار دیگر در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت. بی‌اعتمادی به نهادهای مسئول و اعتقاد به ناکارآمدی دست‌اندرکاران مدیریت بحران، امدادرسانی خودجوش را در کانون توجه قرار داده است.