مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید خاک مراتع و مزارع ایران به کشورهای امارات و قطر قاچاق می‌شود و امارات این خاک را برای «ساخت جزایر مصنوعی» و قطر برای «خشک کردن دریا» به کار می‌برد. بیش از یک دهه از قاچاق خاک ایران به کشورهای دیگر می‌گذرد.

قاچاق خاک‌ مراتع و مزارع ایران به امارات و قطر

– خاک ایران در قالب سیمان و از مبادی گمرکی قاچاق می‌شود. این در حالیست که بخش عمده‌ای از خاک معدنی ایران با قیمت‌های اندک به صورت قانونی صادر می‌شود.
– از اوایل دهه ۸۰ تا کنون قاچاق خاک ایران ادامه دارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید خاک مراتع و مزارع ایران به کشورهای امارات و قطر قاچاق می‌شود و امارات این خاک را برای «ساخت جزایر مصنوعی» و قطر برای «خشک کردن دریا» به کار می‌برد. بیش از یک دهه از قاچاق خاک ایران به کشورهای دیگر می‌گذرد.

قاچاق خاک ایران از اوایل دهه ۸۰ تا کنون ادامه دارد

علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست به ایسنا درباره قاچاق خاک ایران به کشورهای دیگر گفته که قاچاق خاک مراتع و مزارع را داریم اما در مورد قاچاق خاک‌های معدنی من گزارشی دریافت نکرده‌ام.

به گفته وی، بیشترین قاچاق خاک‌های مراتع و مزارع از استان‌های جنوبی از جمله استان فارس صورت می‌گیرد.

علی مریدی در پاسخ به اینکه مقصد قاچاق خاک ایران چه کشورهایی است، گفته که «مقصد این خاک‌های قاچاق‌شده کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌ ویژه امارات و قطر است که در امارات برای ساخت جزایر مصنوعی و در قطر برای خشک کردن دریا استفاده می‌شود.»

وی تاکید کرد: «قاچاق خاک از ابتدای دهه ۸۰ شروع شد و هنوز ادامه دارد البته در سال‌های اخیر به دلیل کم شدن تقاضا و افزایش حساسیت‌ها، قاچاق خاک تا حدی کنترل شده است.»

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اما درباره وضعیت خاک‌های معدنی گفته که این خاک‌ها برای تولید فولاد، آهن و مس استفاده می‌شود و ارزش اقتصادی بالایی دارد، «در قالب صادرات  و از مبادی رسمی از کشور خارج می‌شوند که با توجه به ارزش بالای این نوع خاک، صادرات آنهم به محیط زیست و هم به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.»

آنگونه مریدی توضیح داده، صادرات خاک معدنی ایران هم «با مبلغ واقعی» صورت نمی‌گیرد. او خواستار به کار گرفتن این خاک برای صنعت و فولاد شده و گفته که «باید خاک معدنی را که ارزش اقتصادی بالایی دارد در کشور به فولاد و مس تبدیل کنیم و محصول و کالای تولیدشده را از کشور صادر کنیم تا ارزش‌افزوده و فرصت‌های اشتغال آن برای کشور خودمان باشد و به عبارت ساده از خام‌فروشی خودداری کنیم.»

پیش از این نیز، مقامات محیط‌ زیستی درباره قاچاق خاک مناطق مختلف ایران از جمله خاک مناطق حفاظت‌شده‌ی جزیره هرمز هشدار داده بودند و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته بودند که خاک ایران در پوشش سیمان قاچاق می‌شود.

Publié on 16 décembre 2018 at 8:45  Commentaires fermés sur مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید خاک مراتع و مزارع ایران به کشورهای امارات و قطر قاچاق می‌شود و امارات این خاک را برای «ساخت جزایر مصنوعی» و قطر برای «خشک کردن دریا» به کار می‌برد. بیش از یک دهه از قاچاق خاک ایران به کشورهای دیگر می‌گذرد.